Kohtaamisia Ahvenanmaalla

Teimme vaimoni Outin kanssa syyskuun (2020) loppupuolella yhdistetyn työ- ja huvireissun Ahvenanmaalle. Ensisijainen tavoite oli tutustua vuosittaiseen Skördefest-tapahtumaan, tavata paikallisia yrittäjiä, hakea uusia raikkaita ajatuksia Råmossan kehittämiseen ja nauttia syksyisestä Ahvenanmaasta. Saimme loistavan etukäteisbriiffauksen Sannalta Visit Ålandista.

Vuonna 1929 rakennettu Lossinvartijan talo, Öra Stugor, Hammarland.

Laivalla Maarianhaminaan

Lastasimme jeeppiimme kaksi fillaria ja muut tarvittavat tavarat, niitä olikin taas totuttuun tyyliin aikalailla. Laivamatkaa edeltävän yön vietimme Turussa, itse asiassa myrskyn takia vietimmekin kaksi yötä. Suoraan satamassa sijaitseva Hotelli Seaport oli siisti ja toimiva, aamiainen monipuolinen ja auton sai suoraan hotellin eteen maksutta.

Menimme Siljalla ja otimme matkalle ikkunallisen hytin. Kiva, kun saa tavarat hyttiin ja ei tarvitse roikkua tuntikausia kahviloissa. Opimme myös, että Turusta Maarianhaminaan saakin ostaa myös alkoholijuomia; tuli sen verran puskista, että innostuttiin ostamaan reissun viinit ja skumpat kerralla. Ajaminen ja suunnistaminen Ahvenanmaalla on kyllä tosi helppoa, ensimmäiseen yöpymispaikkaan kesti ajaa Maarianhaminan länsisatamasta alle 10 minuuttia.

Klintvägen Apartments. Maarianhaminan keskustan tuntumassa, lähellä Merikorttelia rauhallisella asuma-alueella sijaitsi reissumme alkuosan tukikohta. Isäntämme Björn oli lähettänyt hyvissä ajoin selkeää ohjeistusta ja saapumispäivänä tervetuloviestin sekä otti meidät vastaan. Jeeppi parkkiin aivan rappukäytävän viereen ja kamat kantoon. Meillä oli suurikokoinen ja avara kaksio, erityismaininta kivasta parvekkeesta. Kaikki toimi ja sijainti oli aivan loistava. Laadukas sänky, nopea netti ja kämppä, joka oli tosi siisti. Oli mainiota istuskella päiväretkien jälkeen omalla parvekkeella, siemailla hieman viiniä ja katsastaa naapuruston elämää sekä ylilentävien hanhien muuttoa.

Maarianhaminan Klintvägen-asunnon kaunis keittiö.

Omenainen sydän Skördefestiin osallistuvalla maatilalla.

Skördefest, Ahvenanmaan sadonkorjuujuhlat

Skördefest. Aivan kertakaikkisen loistava tapahtumakokonaisuus! Yli 40 eri tilaa, ravintolaa, maalaiskauppaa ja panimoa ja monet muut kohteet avasivat yleisölle ovensa perjantaista sunnuntaihin. Kiertelimme reilussa kymmenessä paikassa, ja kohtasimme hyvin organisoitua ja jämptiä sekä ystävällistä toimintaa. Emme muuten saaneet koko reissulla huonoa palvelua! Puhuimme kylläkin, välillä tosi takellellen, ruotsia ja olimme sinänsä ihan aidosti kiinnostuneita paikallisten ihmisten tekemisestä.

Grannas Äppel. Eräänä päivänä teimme retken Getaan ja sen näköalapaikalle; hienot näkymät Saaristomerelle. Hieman kyllä nauratti kuvankauniissa ympäristössä oleva pienoisgolfkenttä ja frisbee-rata näkyvine koreineen. No, kiersimme lähinnä lapsille tarkoitetun peikkopolun, joka oli erityisen luonnonkauniissa kalliomaastossa ja osa opastekylteistä oli kyllä parhaat päivänsä nähneet. Paluumatkalla pysähdyimme kuvaamaan kertakaikkisen upeaa omenatarhaa. Pysähdyimme kiinni olevan uuden oloisen bistron eteen. Paikalle tepasteli tervehtimään paikan omistaja Jan Mattsson ja hän avasi bistron ovet. Jan esitteli paikat, tarjosi tyrniomenamehua ja kertoi yrityksen historiaa. Omat omenatarhat, oma tuotantolaitos ja bistro. Sitten mentiin yhdessä omenatarhaan ja kaveri sanoi, että ottakaa mukaan niin paljon omenoita kun haluatte. Siinä samalla tervehti poimijoita ja valmistautui seuraavaan tapoaamiseen, ei olisi halunnut millään jättää meille tarinaansa kesken. Jos joku sanoo, että ahvenanmaalaiset eivät ole lämmintä ja ystävällistä porukkaa niin älkää vaan uskoko.

Moottorisahoja näytillä Skördefestissä.

Ahvenanmaa yllätti meidät suurella määrällä tuulimyllyjä.

Paikallista limonaadia!

Nam! Erittäin ahvenanmaalaista pannukakkua, luumukeittoa ja kermavaahtoa.

Ostoksilla

Sparhallen. Maarianhaminan kupeesta löytyy kertakaikkiaan mainio ruokakauppa, Sparhallen. Taatusti sataprosenttisesti paikallinen “halpahalli”, mutta erikoisella konseptilla. Vaikka kauppa tarjoaa edullisesti elintarvikkeita, on valikoima ja laatu poikkeuksellisen korkea. Erityisesti tykästyimme pakastetuista ruodottomista norjalaisista turskafileistä ja irtomyynnissä (ota itse kauhalla pakastealtaasta) olevista kuorellisista katkaravuista. Olimme viimeisenä päivänä ajamassa jo autolautalle, mutta kurvasimme vielä Sparhalleniin. Lastasimme kärryihin mm. loistavaa ruotsalaista ekologista sinappia ja tummapaahteista kahvia.

Lossinvartijan talo Hammarlandissa

Öra Stugor. Vietin täällä aikanaan useita kesiä, edellisen kuusitoistavuotta sitten. Mietin etukäteen mahtaako tämä Hammarlandin ehdoton helmi olla entisensä. Kyllä oli! Tila on vanha sukutila ja sen päärakennusta asustaa edelleen virkeä yli 90-vuotias Linnea. Me asuimme vuonna 1929 valmistuneessa erinomaisen tunnelmallisessa vanhassa lossinvartijan talossa aivan meren rannalla. Tila sijaitsee kalaisan Öran salmen rannalla ja tilalla on usean tason eri mökkivaihtoehtoja. Palveluista voisi erityisesti mainita itsepalvelukaupan; tilan omia taatusti tuoreita tuotteita, maksu lippaaseen. Oleskelumme aikana söimme Linnean perunoita, papuja, kurkkuja ja sipuleita. Maisemaa ja rantaniityjä on hoitamassa valtavan kokoiset ja ystävälliset nuoret härät.

Talo meren äärellä ja taatusti rentouttavaa ajanvietettä.

Laiduntavaa karjaa mökkimme vieressä.

Degersand. Eckerön kunnan etelälaidalla sijaitsee hieman mystinen hevosenkengän muotoinen hiekkaranta, Degersand. Kovalla tuulella rannalle iskee avoimelta mereltä kunnon kokoisia aaltoja. Vesi on kirkasta ja rannan laidoilla on kauniit kalliot. Lisäksi kesäaikaan rannan tuntumassa sijaitsee mainio kahvilaravintola ja siisti leirintäalue siisteine vuokramökkeineen.

Off season -matkailu on poikaa! Kuva otettu Degersandin hiekkarannalla syyskuussa 2020.

Fillarit valmiina päiväretkelle.

Hyvää bisseä ja meininkiä

Open Water Brewery. No niin, nyt löytyi ehkä Suomen rennoin panimo. Kuten nimikin sanoo, panimo sijaitsee meren välittömässä läheisyydessä. Kävimme panimossa Skördefest-kierroksellamme ja panimossa ja sen pihalla oli meno parhaimmillaan. Baarin yhteydessä oli mm. valtava määrä maustekurkkutölkkejä sekä rekvisiitaksi että myytäväksi. Maustekurkut ja bissehän on oiva yhdistelmä. Töissä oli rentoja tatska- ja lippiskavereita, musa soi riittävän lujaa. Suosittelen paikkaa ja bissekin on aivan loistavaa. Muutama lähti mukaan, aina Suomeen asti!

Bissee, omenamehua ja hodareita OpenWater House&Skördefest.

Tässä tuntee olevansa tervetullut peremmälle.

Kastelholman linna. Viimeisenä päivänä menimme puolittain vahingossa katsomaan Kastelholman linnaa, itse asiassa luulin, että ne ovat vain linnan rauniot. Eivät muuten ole! Outi jutteli lipunmyyjän kanssa opashommista (kumpikin auktorisoituja oppaita) ja ei meinannut päästä asiantuntevasta ja tosi mukavasta kaverista jatkamaan matkaa. Kun menimme linnaan sisään, tuli saman tien paikalle sinnikäs ja perusteellinen toinen opas kertomaan tarinoita linnasta. Vaelsimme linnassa ja kapusimme portaita niin ylös kuin pääsimme. Huikeat maisemat, hyvät opastukset, viimeisen päälle restauroitu ja unohtumaton mesta. Vankityrmä hiljensi meidät, karmaiseva paikka.

Summa summarum. Menkää Ahvenamaalle ja kierrelkää ennakkoluulottomasti mestoja! Fillarit on hyvä ottaa mukaan tai vuokrata paikan päältä. Ahvenanmaa on suht tasainen paikka. Jutelkaa rohkeasti paikallisten kanssa, suosittelen ruotsia, vaikka auttavasti. Suomea ei vaan kovin moni osaa ja aika hassulta kyllä kieltämättä kuulosti, kun kuuli mannersuomalaisten puhuvan englantia vaikkapa ruokakaupassa asioidessaan. Hyvää treeniä! Itse tykkäämme reissata sesonkien ulkopuolella. Ahvenanmaallekin kannattaa matkustaa ympäri vuoden.

Trevlig resa till Åland!

Outi&Jussi J. Pekkinen
Porvoo, Råmossa Lodge

www.ramossa.fi
www.visitaland.com
www.skordefest.ax
Klintvägen Apartments

Kalastajatilan tunnelmaa. Nautimme ammattisukeltajan valmistaman lounaan.

Reissu paketissa, laivaa odotellessa. Jussi, Jeeppi ja Pommern.